KPI-er (Key Performance Indicators) er indikatorer som vi er opptatt av hvordan presterer, og som vi handler på når prestasjonen faller utenfor det vi definerer som et akseptabelt intervall.
En KPI type er en type viktig forventning med logiske regler knyttet til seg som lar systemet automatisk samle informasjon om KPIens prestasjon. Unntaket er KPI typen "Manuell" hvor prestasjon må legges inn manuelt.
Se underlagte artikler for informasjon om de enkelte KPI typene.
Måler andelen (i prosent) av timene brukt for et budsjett.
Følgende informasjon overstyres automatisk for KPI-typen (og innhentes derfor ikke):
Følgende informasjon innhentes i tillegg til øvrige KPI-er:
Måler hvordan resten av det pessimistiske estimatet for et prosjekt presterer ift rest budsjett (for å vurdere om budsjettet vil strekke til).
Følgende informasjon overstyres automatisk for KPI-typen (og innhentes derfor ikke):
Følgende informasjon innhentes i tillegg til øvrige KPI-er:
Måler andelen (i prosent) av oppgavene i et prosjekt som er utført, basert på oppgavenes estimat.
Følgende informasjon overstyres automatisk for KPI-typen (og innhentes derfor ikke):
Følgende informasjon innhentes i tillegg til øvrige KPI-er:
Årsaken til at man velger budsjett og ikke prosjekt som relasjon er at det er budsjettet som holder på første og siste leveransedato, som trengs for å beregne forventet fremdrift.
Teller antallet observasjoner en bruker har registrert manuelt i rapportperioden, og deler disse på antallet timer arbeidstid ført i samme periode. Arbeidstid er tid med en av følgende lønnsarter:
Brukeren velges ved å søke opp vedkommendes navn i feltet "Owner" når man oppretter KPI-en.
Beregner automatisk work in progress (på tidspunktet hvor rapporten opprettes) for en bruker ved å legge sammen realistiske estimater for oppgaver som er åpne, som har nådd implementering eller lenger, og som brukeren har ansvaret for.
Brukeren velges ved å søke opp vedkommendes navn i feltet "Owner" når man oppretter KPI-en.
Typen Manuell har ingen spesiell logikk knyttet til seg og forutsetter at du beregner KPI-prestasjonen på egen hånd.
Følgende felter nyttegjøres:
Du kan se prestasjonen for en KPI ved å klikke deg inn på den relevante KPI-gruppen, og deretter inn på den aktuelle KPI-en.
For å opprette en ny prestasjon for et sett med KPI-er, trykk på "Ny rapport" øverst til høyre inne på KPI-gruppen som inneholder KPI-ene du ønsker å legge inn prestasjoner for.
Dersom prosjektet eller KPI gruppen består utelukkende av automatiske KPI typer vil prestasjoner legges inn automatisk og "Ny rapport" lenken vises ikke.
KPI-er organiseres i KPI grupper. En KPI gruppe er en samling med KPI-er som har en sammenheng, og som rapporteres på med samme frekvens. En rapport er en gjengivelse av KPI-enes faktiske prestasjon for en gitt periode.
I listevisning gjengis KPI-gruppen med gruppens navn, samt navn og helhetlig prestasjon på siste rapport. Helhetlig prestasjon gjenspeiles med en prikk med en farge, som signaliserer følgende:
En KPI gruppe kan ha en bestiller, en produsent og en ansvarlig. Mine KPI-er gjengir KPI-ene man har en eller flere roller.
For KPI-er som presterer utenfor akseptabelt intervall opprettes det automatisk en observasjon.
Dersom KPI gruppen har en bestiller og en ansvarlig settes bestiller som observasjonens innmelder og ansvarlig som observasjonens ansvarlig.
Dersom roller ikke er definert for KPI gruppen settes rapportutformer som innmelder når rapporten opprettes.
Dersom observasjonen har en ansvarlig settes observasjonen direkte til Ny, hvis ikke settes den til Kartlegges.
Observasjoner som ikke automatisk får en ansvarlig settes til kundeansvarlig for teamet.