Wecomplish
Hvordan vi gjør ting

1 Personvern

1.1 Hvordan vi verner om organisasjoners data

Vi leser eller aksesserer aldri en organisasjons data uten organisasjonens eksplisitte samtykke eller pålegg fra myndighetene.

Hvorfor vi gjør ting på denne måten

Ved å aldri lese eller aksessere en organisasjons data uten organisasjonens eksplisitte samtykke eller pålegg fra myndighetene oppnår vi flere fordeler:

  • Vi gjør eksisterende og potensielle brukere tryggere på å plassere dataene sine i Wecomplish
  • Vi gir brukere bedre oversikt og kontroll over hvor organisasjonens data befinner seg
  • Vi bidrar til å ivareta Datatilsynets strenge krav til personvern og datasikkerhet

Praktisering

Vår innstilling at vi har ingen større rett til å se på en organisasjons data enn vi har til å snike oss inn i deres lokaler og rote rundt i papirene deres.

Det finnes imidlertid noen få unntak hvor vi vil kunne trenge tilgang til kundens data.

Feilsøking av et problem

Vi tilstreber å reprodusere et problem en bruker av Wecomplish opplever i vårt lokale utviklingsmiljø med testdata. Dersom vi ikke lykkes å gjenskape problemet med våre testdata kan det være nødvendig/hensiktsmessig å forsøke å reprodusere problemet med kundens data.

I slike tilfeller bruker vi prosedyren for å kopiere en organisasjons produksjonsdata til et utviklingsmiljø for å forsikre at kunden kan gi oss sitt eksplisitte samtykke og får varsler om når vi har lastet ned og fjernet produksjonsdataene til feilsøkingsformål.

Pålegg fra myndighetene

Det er vanskelig å se for seg et scenario hvor myndighetene pålegger oss å utlevere en organisasjons data lagret i Wecomplish. Skulle likevel et slik usannsynlig forespørsel nå oss, si ifra slik at vi kan diskutere hvordan vi bør gå frem og hvem som bør få vite hva når.

Operasjonalisering

2 Leveranse

2.1 Hvordan vi leverer Wecomplish-plattformen

Vi tilbyr Wecomplish-plattformen både som SaaS og on-premise, med mulighet til å flytte fra den ene til den andre ved behov.

Begrepsforklaring

SaaS

SaaS er en engelsk forkortelse for "Software as a Service". Det beskriver en programvare- og leveringsmodell som innebærer at man lisensierer ut en programvare som et abonnement for bruk av andre. En slik tjeneste innebærer som regel at den som står bak er vert for tjenesten.

On-premise

En on-premise løsning vil si at man drifter programvaren selv i egen eller tredjeparts infrastruktur.

Fordeler

Ved å tilby Wecomplish-plattfomen både som SaaS og on-premise, med mulighet til å flytte fra den ene til den andre ved behov, oppnår vi flere fordeler:

  • Vi gjør det enkelt å evaluere og komme i gang med å bruke plattformen (SaaS)
  • Vi gjør det mulig å velge plattformen også for organisasjoner med kompliserte krav til infrastruktur, sikkerhet, egenkontroll og tilpasninger av programvaren (on-premise)
  • Vi tydeliggjør og legger forholdene til rette for at både små og store organisasjoner kan bruke plattformen
  • Vi gir organisasjoner fleksibiliteten til å velge løsningen som passer de best
  • Vi holder mulighetene åpne for at organisasjoner som vokser ut av SaaS-versjonen kan flytte over til en on-premise versjon med lite innsats

Praktisering

SaaS

SaaS er standardmåten vi leverer og tar betalt for plattformen.

Dette innebærer at organisasjonen får tilgang til en egen installasjon på [organisasjons-navn].wecomplish.no.

Installasjonen kan settes opp uten manuelt arbeid og driftes, feilrettes og videreutvikles av oss.

For priser, se !d787.

On-premise

Kunder som ønsker det kan kjøpe en on-premise lisens for plattformen.

On-premise lisensen gir lisenshaveren tilgang til kildekoden, og en ikke-overførbar rett til å installere, bruke og tilpasse programvaren.

Lisensen gir ikke rett til å lage kopier av eller på andre måter videreselge programvaren.

For pris på on-premise lisens, ta kontakt.

Infrastruktur

Plattformen kan kjøres på et bredt spekter av kompatible infrastrukturer, enten i en PaaS (som f.eks. Platform.sh), i skyen eller i et lokalt datasenter.

Med lisensen følger tilgang til teknisk dokumentasjon med detaljerte instrukser for oppsett av plattformen i en ny infrastruktur.

Flytting av data fra SaaS til on-premise

Plattformens funksjonalitet for Dataeksport bidrar til at data organisasjonen har lagret i en eventuell SaaS-versjon av plattformen med enkle grep kan flyttes til en ny on-premise installasjon.

Vedlikehold, support og oppdateringer

Til forskjell fra SaaS leveransemodellen inngår ikke vedlikehold, drift, support, feilretting eller videreutvikling av plattformen i en on-premise lisens. Disse tjenestene må lisenshaveren enten forestå selv, eller kjøpe separat.

For priser priser på på vedlikehold, support og oppdateringer, ta kontakt.

Operasjonalisering

3 Kontroll og kvalitetssikring

3.1 Hvordan vi følger opp viktige forventninger

Vi bruker KPI-er (Key Performance Indicators) til å følge opp et team eller et prosjekts viktige forventninger.

Hvorfor vi gjør ting på denne måten

Gjennom å følge opp viktige forventninger med KPI-er oppnår vi flere fordeler:

  • Vi identifiserer viktige forventninger og hva vi anser som akseptabel prestasjon
  • Vi kan følge med på og sammenligne prestasjonen over tid
  • Vi operasjonaliserer forventningen om å handle dersom prestasjonen faller utenfor akseptabelt intervall
  • Vi kan føle oss tryggere på at viktige forventninger ikke faller mellom sprekkene

Praktisering

Vi nyttegjør KPI-funksjonaliteten i Wecomplish som organiserer KPI-er pr team, samt tilgjengeliggjør KPI gruppene den enkelte har ansvaret for eller er bestiller av under Mine KPI-er.

Hva gjør vi når vi presterer utenfor akseptabelt intervall?

Dersom en KPI presterer utenfor akseptabelt intervall trenger vi først å forstå hvorfor. Når vi så gjør det kan vi ta stilling til hvordan vi ønsker å handle basert på hvordan vi forstår prestasjonen:

1. Prestasjonen er ikke som forventet/ønsket

Ta nødvendige steg for å sannsynliggjøre en bedre prestasjon i fremtiden.

2. Det akseptable intervallet matcher ikke våre faktiske (realistiske) forventninger

Justere det akseptable intervallet til noe som bedre matcher våre faktiske (realistiske) forventninger.

3. Prestasjonen er ikke representativ/tilstrekkelig problematisk

Dersom vi har grunn til å tro at prestasjonen ikke er representativ eller tilstrekkelig problematisk så tillater vi oss å lukke observasjonen uten tiltak. Indikasjoner på dette kan være at:

  • Vi ikke forventer at prestasjonen vil gjenta seg eller at utviklingen ikke vil fortsette i negativ retning
  • Prestasjonen er marginalt utenfor akseptabelt intervall
  • Vi ønsker å sikre handling dersom en tilsvarende dårlig prestasjonen gjentar seg

Observasjoner som lukkes uten tiltak skal inneholde en begrunnelse av hvorfor vi tillater oss dette.

For KPI-er som produseres ukentlig så aksepterer vi at prestasjonen havner utenfor akseptabelt intervall 2-3 ganger på rad før intervallet må justeres. For KPI-er som produseres månedlig så tillater vi at prestasjonen havner utenfor akseptabelt intervall én gang før vi justerer intervallet.

Operasjonalisering

Relevant dokumentasjon

Laster...

Timeføring

Laster...

Bekreftelser

Laster...

Kjennskap

Laster...

Bokmerker

Laster...

Bakgrunnsjobber

Laster...