Wecomplish
Hvordan vi følger opp viktige forventninger
Kontroll og kvalitetssikring  

Vi bruker KPI-er (Key Performance Indicators) til å følge opp et team eller et prosjekts viktige forventninger.

Hvorfor vi gjør ting på denne måten

Gjennom å følge opp viktige forventninger med KPI-er oppnår vi flere fordeler:

  • Vi identifiserer viktige forventninger og hva vi anser som akseptabel prestasjon
  • Vi kan følge med på og sammenligne prestasjonen over tid
  • Vi operasjonaliserer forventningen om å handle dersom prestasjonen faller utenfor akseptabelt intervall
  • Vi kan føle oss tryggere på at viktige forventninger ikke faller mellom sprekkene

Praktisering

Vi nyttegjør KPI-funksjonaliteten i Wecomplish som organiserer KPI-er pr team, samt tilgjengeliggjør KPI gruppene den enkelte har ansvaret for eller er bestiller av under Mine KPI-er.

Hva gjør vi når vi presterer utenfor akseptabelt intervall?

Dersom en KPI presterer utenfor akseptabelt intervall trenger vi først å forstå hvorfor. Når vi så gjør det kan vi ta stilling til hvordan vi ønsker å handle basert på hvordan vi forstår prestasjonen:

1. Prestasjonen er ikke som forventet/ønsket

Ta nødvendige steg for å sannsynliggjøre en bedre prestasjon i fremtiden.

2. Det akseptable intervallet matcher ikke våre faktiske (realistiske) forventninger

Justere det akseptable intervallet til noe som bedre matcher våre faktiske (realistiske) forventninger.

3. Prestasjonen er ikke representativ/tilstrekkelig problematisk

Dersom vi har grunn til å tro at prestasjonen ikke er representativ eller tilstrekkelig problematisk så tillater vi oss å lukke observasjonen uten tiltak. Indikasjoner på dette kan være at:

  • Vi ikke forventer at prestasjonen vil gjenta seg eller at utviklingen ikke vil fortsette i negativ retning
  • Prestasjonen er marginalt utenfor akseptabelt intervall
  • Vi ønsker å sikre handling dersom en tilsvarende dårlig prestasjonen gjentar seg

Observasjoner som lukkes uten tiltak skal inneholde en begrunnelse av hvorfor vi tillater oss dette.

For KPI-er som produseres ukentlig så aksepterer vi at prestasjonen havner utenfor akseptabelt intervall 2-3 ganger på rad før intervallet må justeres. For KPI-er som produseres månedlig så tillater vi at prestasjonen havner utenfor akseptabelt intervall én gang før vi justerer intervallet.

Operasjonalisering

Undersider

Relevant dokumentasjon

Laster...

Timeføring

Laster...

Bekreftelser

Laster...

Kjennskap

Laster...

Bokmerker

Laster...

Bakgrunnsjobber

Laster...